BY JORSSEN AND METROPOOL LET OP, GELD LENEN KOST OOK GELD.*

Wielgeometrie

Wielgeometrie is een benaming voor alle wiel-en fuseestanden. Bij het ontwerpen van een auto worden de wielgeometrie uitvoerig gecontroleerd. 

Het is belangrijk dat alle wielstanden goed zijn afgesteld zoals de sporing en de camber. Het is noodzakelijk om de afstelling aan te passen wanneer er reparaties zijn verricht aan uw auto. Dit kan ook het geval zijn na een aanrijding met een andere auto of na het rijden tegen de stoeprand. 

Het uitlijnen van de wielen gebeurt op een speciale uitlijnbank waar de computer met behulp van sensoren exact de standen kan zien en alles precies kan afgesteld worden. Elk merk en type heeft specifieke afstellingen.

Naast het uitlijnen is ook de sporing belangrijk. De sporing is de richting van zowel de voor- en achterwielen. De sporing wordt afgesteld door de spoorstangen aan beide kanten langer of korter te maken.

De wielvlucht of chamber is ook van belang en is de schuine stand van het wiel ten opzichte van het wegdek. De wielvlucht wordt gemeten vanuit een lijn die loodrecht op de horizontale weg staat en wordt aangegeven in graden. 

Bij wielgeometrie komt uiteraard nog veel meer bij kijken maar dit zijn de belangrijkste punten.