BY JORSSEN AND METROPOOL LET OP, GELD LENEN KOST OOK GELD.*

Tractiecontrole

De tractiecontrole of het Tractie Controle Systeem (TCS) zorgt voor controle en stabiliteit van je wagen als deze grip verliest op de baan en begint te slippen of te glijden. Het systeem is ontworpen om de tractie van aangedreven wielen te verbeteren en voorkomt het doordraaien ervan. TCS detecteert automatisch wanneer een wiel grip verliest en kan automatisch worden geactiveerd. Vaak gebeurt dit bij regen, ijs of sneeuw. 

Hoe werkt tractiecontrole werkt, is afhankelijk van het aanwezige systeem in je auto. Een vroegere versie van het systeem, ook wel differentieel met beperkte slip genoemd, is een mechanisch apparaat dat het vermogen toewijst aan het achterwiel dat het meeste tractie heeft in een bepaalde situatie en hiermee de wielspin vermindert. Limited-slip differentiëlen worden nog steeds gebruikt in prestatiegerichte auto’s.

Tegenwoordig zijn de wagens voorzien van een elektronische tractiecontrole dmv sensoren in het ABS systeem. Eenvoudig gesteld, als een wiel sneller draait dan de andere, zal de tractiecontrole ervoor zorgen dat de kracht naar dit wiel tijdelijk vermindert. Er bestaan nog andere varianten die de rem gebruiken, of zelfs nog verder gaan en het motorvermogen van het slippend wiel te verminderen. 

De tractiecontrole wordt wel eens uitgeschakeld om de banden te kunnen laten spinnen of om te driften. Weet dat dit slijtage kan veroorzaken aan andere componenten en tot dure reparaties kan leiden. Bovendien vereist dit wel een bepaalde vaardigheid van de chauffeur en anders mogelijk tot een ongeval kan leiden. Je kan de tractiecontrole beter geactiveerd laten om problemen te voorkomen.